Przejdź do treści

Dr hab. inż. Andrzej Raczyński

raczynski2_n.png

Stanowisko: Profesor Uczelni do 2020 r.

E-Mail: andrzej.raczynski@p.lodz.pl

 

 

 


Wykształcenie:

r. 1972 – mgr inżynier; Politechnika Łódzka, Wydział Mechaniczny, spec.  budowa samochodów.

r. 1980 – doktor nauk technicznych; Politechnika Łódzka, Wydział Mechaniczny; temat rozprawy doktorskiej: „Wpływ kształtu powierzchni roboczych łożyska baryłkowego na współpracę baryłek z pierścieniem rozdzielającym”.

r.1994 – doktor habilitowany nauk technicznych; Politechnika Łódzka, Wydział Mechaniczny; temat rozprawy habilitacyjnej: „Podstawy teoretyczne i metodyka konstruowania promieniowych wałeczkowych łożysk tocznych”.

Przebieg pracy zawodowej:

1972÷1997 – kolejno jako asystent, starszy asystent i adiunkt w Instytucie Konstrukcji Maszyn na Wydziale Mechanicznym PŁ.

1998÷2020 – jako profesor PŁ, początkowo w Katedrze Techniki Ogrzewczej i Wentylacyjnej, później w Instytucie Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska PŁ.

2020÷2023 – prowadzenie zajęć dydaktycznych na podstawie umowy cywilnoprawnej w Instytucie Inżynierii Środowiska i Instalacji Budowlanych na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska PŁ.

Obszar badań naukowych: konstrukcje mechaniczne, inżynieria łożyskowania tocznego, zagadnienia styku skoncentrowanego w aspekcie trwałości i tarcia, sztywność łożyskowania wału.

 

Dorobek naukowy liczy ok. 80 publikacji. Poniżej 10 wybranych:

  1. Raczyński A.: Specyficzne problemy łożyskowania w łożyskach tocznych miniaturowych. Tribologia 2/2002, ss. 629-642.

W artykule przedstawiono informacje dotyczące praktyki eksploatacyjnej miniaturowych łożysk tocznych. Zebrano najczęściej spotykane wymagania dotyczące działania tych łożysk. Zaprezentowanono szereg czynników wpływających na moment tarcia w ruchu oraz na trwałość zmęczeniową, zwracając szczególną uwagę na czynniki niedoceniane, bo mało istotne w pracy łożysk tocznych powszechnego użytku, takie jak rodzaj koszyka, rodzaj ewentualnego uszczelnienia, współczynnik przylegania, dokładność wykonania łożyska, dokładność wykonania wałka i oprawy, rodzaj i ilość środka smarowego.

  1. Raczyński A.: Trwałość łożysk tocznych przy zmiennym obciążeniu i prędkości. Tribologia 4/2004, ss. 107-116.

W artykule jest dyskutowane obliczanie trwałości zmęczeniowej przy skokowo zmiennych parametrach pracy łożysk tocznych, według dwóch różnych metod, podawanych w różnych katalogach i poradnikach. Została wykazana równoważność obydwóch metod co do zasady, ale jednocześnie autor poleca stosowanie jednej z tych metod ze względu na wady drugiej w pewnych zastosowaniach.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: Analysis of bearing system of three-bearing shafts with respect to elastic shifts in bearings. The Archive of Mechanical Engineering, vol. LVII (2010), Nr.1, pp. 97-105.

Bearings of a three-bearing shafts are usually treated as ideally rigid articulated supports. In literature the reactions of supports and bending moments of multi-bearing shafts are calculated taking into consideration only shaft elasticity. In fact also deformation is present in bearings, and it changes shaft bending line. The deformation thus influences distribution of bending moment and reaction of supports. It is the most important difference when considering two-bearing and three-bearing shafts. Moreover in most types of bearings a reactive bending moment is a response of bearing to unparallel position of inner bearing rings in relation to outer rings, that is to tilt angle. As a result, real loads of rolling elements differ from theoretical loads. The aim of the paper is to develop a method of calculating generalized` loads in rolling bearings of a three-bearing shaft taking into consideration shaft deformation, deformations in bearings and reactive moments of bearings caused by tilt angle

  1. Raczyński A., Kaczor J.: The effect of errors in setting bearing housings of a three-bearing shaft on basic rating life of a bearing system. Tribologia 2/2011, pp. 115-124.

A system consisting of a shaft and three bearings is statically undetermined. In line with external loads also shaft rigidity and bearings rigidity influence the scale of loading of supports (i.e. bearings). It is taken into consideration that fulcrums of a conventional shaft line (determined by inner bearing rings) may not be located along one straight line due to errors in setting of bearing cases. Moreover, these points can get dislocated during the bearing system work as a results of Internal clearances of bearings and elastic shifts in bearings. Elastic shifts in bearings result from elastic deformations at the contact zones of rolls with rings. Illustration 1a) presents shaft line in a nominal position (at the axle of perfectly coaxial cases). The described working shifts overlap with preliminary shifts resulting from an error in setting of bearing cases. This error is included in further considerations in the form of misalignment of the middle bearing with the line determined by end bearings.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: Radial stiffness of thrust ball bearings. Key Engineering Materials, Vol. 490, 2012,  pp. 257-264.

The paper presents the unusual question of determining the dependency between the radial strength applied to the thrust ball bearing against the radial displacement of one ring to another. Contrary to appearances, the shift may occur in a standard bearing system and consequently it may lead to its premature wear and tear. The article depicts a method of determining this dependency (called ‘radial stiffness’) and shows the examples of calculation results obtained through a special computer program.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: The effect of preload of angular contact ball bearings on durability of bearing system. Proceedings of the institution of mechanical engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 2015. Vol. 229 (6), pp. 723-732.

Angular contact ball bearings are usually used in situations where high bearing stiffness is needed. However, a significant increase in stiffness can only be achieved by introducing preload (mounting clamp) into the angular contact bearing system. The aim of this work is to present a method for assessing the influence of the preload of an angular contact bearing system on their durability.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: The influence of location of the surface of load on the value of preload in the system of angular contact ball bearings. Tribologia 1/2016, pp. 21-33.

Angular contact ball bearings are commonly used when high stiffness of the bearing is needed. However, a significant stiffness increase can be achieved only through introducing preload (mounting tightness) to the system of angular ball bearings. The aim of the study is to determine how the location of a plane of a load influences the selection of preload in a system of angular contact ball bearings, and, in consequence, the durability of the bearing.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: The influence of preload on the work of angular contact ball bearings. The Archive of Mechanical Engineering, Volume 63, Issue 3, 1 September 2016, pp. 319-336.

Optimum values of preload can be achieved in well-tried constructions and then applied in similar structures. For new structures, it is recommended to calculate the  preload force and to test the correctness of calculation by means of experiments. In practice it may be necessary to introduce corrections, because not all real work parameters can be precisely known. Credibility of calculations depends, first of all, on the consistence between the assumptions concerning temperature conditions during work and elastic deformations of cooperating elements  - first of all of a holder – and the real work conditions. The aim of the study is to determine how preload influences the work of a system of angular ball bearings, in relation to durability of bearing, moment of friction and rigidity of the bearing.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: Selection of preload in angular contact ball bearings  according to the durability criterion. Tribologia 1/2018, pp. 25-34.

Regulation of preload of angular contact ball bearings is mentioned in specialist literature, but only as a practical activity carried out based on experience, still without selection methodology. At present there exists no widely accessible method of this load selection. Neither the literature on subject nor catalogues of bearings producers give recommendations for selection of this parameter, which is most often perceived intuitively. Still it is known that its wrong selection can have a catastrophic influence on durability of bearings. In consequence there exists a problem of accurate choice of preload (i.e. of such a preload that the durability of bearings will not be significantly decreased). The aim of the study is to determine the maximum preload in angular contact ball bearings by the criterion of durability, taking into account a shaft flexibility and flexibility of bearings. In order to determine a general influence of preload on fatigue life of bearings, numerous calculations were made for different locations of the plane of load.

  1. Kaczor J., Raczyński A.: Selection of preload in angular contact ball bearings according to criterion of moment of friction. Tribologia 1/2018, pp. 35-44.

The preload can be expressed as a force or as a dislocation (distance). Depending on the regulation method, the preload is also indirectly connected with the moment of friction in a bearing. The objective of the paper is to determine a maximum preload in angular contact ball bearings, based on the moment of friction in a system of bearings.

 

Dydaktyka – przedmioty wykładane w latach 2013÷2023:

  • rysunek techniczny maszynowy
  • rysunek instalacyjny
  • maszyny i urządzenia mechaniczne w inżynierii środowiska
  • pompy i wentylatory
  • hydraulika
  • mechanika płynów

 

Funkcje pełnione na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska:

2002÷2008 – prodziekan ds. studiów zaocznych i wieczorowych.

2008÷2020 – przewodniczący komisji dyplomowej na kierunku „inżynieria środowiska”.

 

Prace wykonywane poza Politechniką Łódzką (3 ważniejsze):

1992÷2002projektowanie zespołów mechanicznych dla przedsiębiorstwa Common S.A.

2002÷2009 – prace teoretyczne i konstrukcyjne dla Fabryki Urządzeń Wentylacyjno-Klimatyzacyjnych „Konwektor”.

2007÷2020wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Koninie (obecnie Akademia Nauk Stosowanych).

 

Przynależność i funkcje w organizacjach naukowych i zawodowych:

1996÷2008 – przewodniczący Komitetu Technicznego ds. Łożysk Tocznych w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.

2003÷2011 – członek rady naukowej przy Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi.

2004÷2015 – członek stałego komitetu naukowego cyklicznych Sympozjonów Podstaw Konstrukcji Maszyn organizowanych przez państwowe uczelnie techniczne.

 

Odznaczenia, wyróżnienia:

  • Złoty Medal za Długoletnią Służbę (2011)
  • Nominacja w studenckim plebiscycie "Nauczyciel Roku 2014/2015"
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej (2015)
  • Brązowy Krzyż Zasługi (2018)